Luchtloze productinnovaties dankzij 3D printen

Een basketbal voor 2300 euro?

Het is veel meer dan alleen ‘een bal zonder lucht’.

Dit product design staat symbool voor een mijlpaal in de evolutie van 3D-printen. Wij raken er niet over uitgepraat en hier is waarom:

Wilson wilde een basketbal printen die niet lek kan gaan, maar wel de uitstraling heeft van een traditionele basketbal en exact dezelfde grip en prestaties biedt. Na talloze ontwerpwijzigingen kozen ze uiteindelijk voor de kenmerkende geometrie in de 3D-geprinte luchtloze basketbal.

Het ontwerp alleen al is buitengewoon complex. De unieke combinatie van de zeshoekige gaten, het interne raamwerk en de speciale kunststof zorgt voor een gecontroleerd stuitereffect.

Nieuwe innovaties komen met nieuwe uitdagingen:
– Wat als er zand in komt?
– Blijft de bal drijven?
– ⁠Wat gebeurt er als een persoon op de bal valt?

Meer mogelijkheden

Deze technologische vooruitgang heeft natuurlijk niet alleen betrekking op basketbal; het opent de deur naar een breed scala aan productinnovaties. Zoals luchtloze reddingsboeien of banden.

Het realiseren van een uiterst nauwkeurige bounce-effect biedt kansen voor producten zoals matrassen, stootkussens en trampolines. Het is al toegepast in de sneakers van Adidas, die met Carbon printers zijn geprint.

 

Het is fantastisch om resultaten te zien van productontwerpers en engineers die pionieren in innovaties voor 3D-printen.

Wat betekent deze technologie voor jouw product? Wil je het toepassen in jouw ontwerp of er een compleet nieuw product mee ontwikkelen?

Bekijk ook

Kleine series voor start-ups

Product ontwikkeling voor de medische industrie